Aeroakustik handlar om ljudutbredning i luft. Mitt projekt är ett samarbete mellan Flygtekniska FörsöksAnstalten FFA och institutionen för Teknisk DataBehandling TDB. FFA forskar på hur flygplanskonstruktioner påverkas av luftströmning och dyl.
Det projekt som jag deltar i undersöker hur flygplanskonstruktionen (propeller, vinge och kropp) påverkar bullernivån. För att lösa detta komplicerade system numeriskt krävs en högre ordningens metod.
Min handledare Dr. Jan Nordström, som arbetar på FFA har sedan en tid haft ett nära och mycket givande samarbete med Dr. Mark H Carpenter, som arbetar vid NASA Langley Research Center (USAs motsvarighet till FFA), Virginia, USA. Dr. Carpenter är en världsauktoritet vad gäller utvecklandet av numeriska metoder för aerodynamiska problem. Vår förhoppning är att ett nära samarbete mellan mig och Dr. Carpenter avsevärt kommer att påskynda mina forskningsresultat.
Som jag nämnde i sammanfattningen utför man idag extremt dyra provflygningar för att få fram data. Lyckas jag med min forskning kommer utvecklingsarbetet att reduceras till ''enkla och billiga'' tangenttryckningar. Flygplanstillverkarna sparar sina miljoner samtidigt som vi sparar vår hörsel.