Övningsuppgifter, avsnitt 8: Objektorienterad utveckling
UML
- Wikipediaartikeln för UML har ett diagram över de olika
typerna av diagram i UML. Vilken typ av diagram är det?
- Rita ett klassdiagram för nåt program du själv skrivit, eller
något av de exempel som presenteras i anteckningarna. Om
diagrammet blir svåröverskådligt, försök att rita diagrammet så
att det visar på de viktigaste aspekterna av programmet.
Vattenfallsmodellen och andra modeller
En ganska lång lista av frågor. Att gå igenom alla tar lång tid, men
försök besvara några. Diskutera gärna i forumet. Om du hittar bra
artiklar på nätet är det förstås trevligt om du berättar i forumet.
- Under rubriken "kritik av vattenfallsmodellen" nämner jag några
problem med vattenfallsmodellen. Vilka?
- Leta upp någon artikel på nätet som tar upp vattenfallsmodellen
(engelska: waterfall model). På vilka sätt liknar eller skiljer
sig den beskrivningen från min?
- Kan man tänka sig nåt sätt att minska problemen med
vattenfallsmetoden utan att överge den? Presentera antingen egna
ideér eller något du hittat på nätet (det bör framgå vilket).
- Jag tar även upp två andra metoder, iterative development och
extreme programming. Leta upp artiklar som tar upp dessa och
redogör för hur de skiljer sig från (eller liknar) min
beskrivning. Vilka fördelar eller nackdelar nämns?
- Har du egna erfarenheter av större projekt? Vilken
utvecklingsmodell användes? Uppstod problem, och i så fall vilka?
Kunde problemen ha undvikits med någon av de metoder jag
beskriver? Om du inte har egna erfarenheter kan du hitta
berättelser om lyckade och mindre lyckade projekt på nätet.
- Till sist har vi de "omöjliga" frågorna i slutet av avsnittet om
extreme programming. Har du ideér om hur dessa kan lösas eller
tror du att någon av de utvecklingsmodeller som presenterats kan
vara till hjälp? Har du egna erfarenheter av de omöjliga frågorna?