Övningsuppgifter, avsnitt 8: Objektorienterad utveckling

Sven-Olof Nyström
OOP med Java våren -25
Informationsteknologi
Uppsala Universitet

UML

  1. Wikipediaartikeln för UML har ett diagram över de olika typerna av diagram i UML. Vilken typ av diagram är det?
  2. Rita ett klassdiagram för nåt program du själv skrivit, eller något av de exempel som presenteras i anteckningarna. Om diagrammet blir svåröverskådligt, försök att rita diagrammet så att det visar på de viktigaste aspekterna av programmet.

Vattenfallsmodellen och andra modeller

En ganska lång lista av frågor. Att gå igenom alla tar lång tid, men försök besvara några. Diskutera gärna i forumet. Om du hittar bra artiklar på nätet är det förstås trevligt om du berättar i forumet.

  1. Under rubriken "kritik av vattenfallsmodellen" nämner jag några problem med vattenfallsmodellen. Vilka?
  2. Leta upp någon artikel på nätet som tar upp vattenfallsmodellen (engelska: waterfall model). På vilka sätt liknar eller skiljer sig den beskrivningen från min?
  3. Kan man tänka sig nåt sätt att minska problemen med vattenfallsmetoden utan att överge den? Presentera antingen egna ideér eller något du hittat på nätet (det bör framgå vilket).
  4. Jag tar även upp två andra metoder, iterative development och extreme programming. Leta upp artiklar som tar upp dessa och redogör för hur de skiljer sig från (eller liknar) min beskrivning. Vilka fördelar eller nackdelar nämns?
  5. Har du egna erfarenheter av större projekt? Vilken utvecklingsmodell användes? Uppstod problem, och i så fall vilka? Kunde problemen ha undvikits med någon av de metoder jag beskriver? Om du inte har egna erfarenheter kan du hitta berättelser om lyckade och mindre lyckade projekt på nätet.
  6. Till sist har vi de "omöjliga" frågorna i slutet av avsnittet om extreme programming. Har du ideér om hur dessa kan lösas eller tror du att någon av de utvecklingsmodeller som presenterats kan vara till hjälp? Har du egna erfarenheter av de omöjliga frågorna?