Övningsuppgifter, avsnitt 8: Undantag och IO

Sven-Olof Nyström
OOP med Java våren -25
Informationsteknologi
Uppsala Universitet

Undantag

  1. Skapa ett enkelt program som kastar ett undantag. Försäkra dig om att du förstår alla delar av felmeddelandet.
  2. Skapa ett eget program som kastar en nullpointerexception (vad är det?).
  3. Testkör några av programmen som gavs i exemplen!

IO

  1. Skriv ett program som skapar en fil med texten "HEJ". Undersök var filen hamnar.
  2. Testkör några av programmen som gavs i exemplen!
  3. Modifiera programmen!

    Om något program innehåller nåt du inte förstår, till exempel ett metodanrop eller parametrar till en konstruktor, prova att ändra eller ta bort det du inte förstår. Se om programmet fortfarande går att kompilera och köra, och om det fortfarande fungerar som det ska.

  4. Skansholm, kapitel 11, uppgift 1.

    Skriv ett program som låter användaren skriva in ett filnamn och sedan läser filen med klassen BufferedReader. Om filen inte finns eller andra problem uppstår ger programmet användaren ett felmeddelande och ber honom skriva in filnamnet igen.

Unicode

  1. Provkör programmet Unitest. Ta reda på vilken kodning Java använder på din dator.
  2. I inlämningsuppgift 1 gav jag två versioner av programmet BallWorld i utf-8 och latin-1. Hur visas de på din dator? Får du ett annat resultat om du laddar ner genom att högerklicka?

Allmänt om felhantering

Här framför jag egna åsikter. Försök hitta någon punkt där du tycker annorlunda och argumentera emot. Leta på nätet för att se vad andra tycker.