Övningsuppgifter, avsnitt 6: Swing
Skansholm: Kapitel 6-8.
Se även Oracles tutorial.
Grafiska användargränssnitt (GUI)
- Testkör några av programmen som gavs i exemplen. Vad händer när du
ändrar fönstrets storlek, eller klickar på knapparna, eller
stänger fönstret?
- Modifiera programmen!
- Om något program innehåller nåt du inte förstår, det kan till
exempel vara ett metodanrop eller parametrar till en
konstruktor, prova att ändra eller ta bort det och se vad som
händer.
- Lägg till komponenter.
- Ändra layout.
- Ändra färger, fonter, genomskinlighet, dekorationer.
- Skansholms bok (och Oracles tutorial) har exempel på typer av
komponenter som jag inte har förklarat. Försök att lägga in en
av dem i ett program. Du hittar också fler Swing-klasser i
Java's standard-API.
- Leta upp en gif-fil med en bild som du gillar. Skapa ett
Java-program som visar bilden.