1 Introduktion
1.1 Inledning
Anledningen till att ämnet ekologisk sanitet är intressant tycker vi
är att vi med dagens avloppssystem använder och slösar bort
alldeles för mycket rent och drickbart vatten. Eftersom det råder
brist på rent vatten på många platser runt om i världen
så är det dags att se över vad vi kan göra för att
förbättra situationen. Problemet i Sverige är dock som bekant
inte någon brist på vatten utan den övergödning av
sjöar och vattendrag och det resursslöseri dagens avloppsystem
medför. Resursslöseri i och med att man istället för att ta
tillvara på näringsämnena i slammet och återföra dem
till åkrar och jordbruk, tvingas använda det som byggnadsmaterial och
istället tillverka konstgödsel för att gödsla med.
Resursslöseri även i sättet vi använder vårt
dricksvatten. Vatten kostar pengar och energi att rena, och vi använder
det i många fall alldeles för frikostligt, vem har till exempel
bestämt att vi måste spola med dricksvatten i våra
toalettstolar? Vi tänker använda begrepp ur Arne Kaijsers bok "I
Fädrens Spår" (1994) för beskrivning och analysering.
1.2 Syfte
Syftet med arbetet är att beskriva hur man i Hammarby Sjöstad
tillämpar ett alternativt sanitetssytem och om det kan appliceras på
hela Sverige. Syftet är även att undersöka vad ett framtida
Sverige skulle kunna vinna på en utveckling mot ett mer kretsloppsstyrt
avloppshanteringssystem.
1.3 Avgränsning
Ekologisk sanitet är en stor och viktig fråga världen över.
Forskning och teknikutveckling har främst inriktats på
u-världen. Vi har dock valt att inrikta oss på Sverige och Hammarby
Sjöstad. Miljöanpassningen i Hammarby Sjöstad inkluderar fler
aspekter än avloppsrening, dock så ligger de utanför vår
avgränsing. Vi har inte fått tag i all den information som vi
behövde så därför finns det vissa brister i vår
rapport, främst när det gäller olika tekniska detaljer.
2 Avloppshantering i historiskt perspektiv
När det tidiga bondesamhället utvecklades var gödslet från
utedassen en viktig del för jordbruket. När människorna sedan
ökade i antal och städer byggdes upp försvann detta tidiga
kretsloppstänkande. Avföringen forslades då istället
iväg längs rännstenarna på gatorna och ner till
stränder och kajer. De första toaletterna som liknar de vi
använder idag kom till Stockholm på 1860-talet och den första
allmänna avloppsledningen lades 1864. Men det dröjde ända tills
slutet av 1920-talet innan man insåg att man inte kunde släppa ut
orenat avloppsvatten hursomhelst. 1930 presenterades en utredning om hur
avloppsvattnet i Stockholm skulle renas vilken resulterade i bygget av Sveriges
och kanske världens första reningsverk 1941. Fram tills idag har
avloppssystemet byggts ut och förbättrats i takt med att ny teknik
har utvecklats. T.ex. så infördes biologisk rening på 70-talet
och kvävereduktion i början på 1990-talet. I Sverige idag finns
några av världens mest avancerade reningsverk, trots detta har man
inte lyckats återskapa det kretsloppstänkande i större skala
som dom svenska bönderna använde sig av för flera hundra
år sedan.1
3 Sveriges avloppssystem idag
I Sverige finns det mer än 2000 kommunala avloppsreningsverk. 2 Kraven som
ställs på avloppsanläggningen i ett område avgörs av
miljönämnden eller motsvarande i kommunen.
7,7 miljoner människor i Sverige bor i tätorterna och alla dessa
är anslutna till avloppsreningsverk. 36 % är anslutna till verk som
har biologisk-, kemisk- och kväverening, 58 % till verk med biologisk och
kemisk rening och resterande 6 % är anslutna till verk med antingen
biologisk rening eller kemisk rening. Avloppsteknikens syften är att
förhindra att sjukdomar sprider sig genom att försöka minska
på mängden smittämnen så mycket som möjligt, minska
utsläpp av fosfor, kväve och organiskt material för att skydda
vår miljö. 3
I dagens reningsverk (se fig. 1) renas vattnet genom att man bortför
skräp och sand (grovrens, sandfång). Fasta partiklar och
näringsämnen förs bort via sedimentering (biologisk-, kemisk
rening). Det bortförda materialet kallas slam och behandlas via
rötning och avvattning för att få så låg volym som
möjligt. Vid rötning bildas rötgas som omvandlas till
uppvärmning och elproduktion. Det avvattnade slammet används som
matjord och utfyllnadsmaterial men kan inte användas i jordbruket på
grund av halten tungmetaller.

Fig 1: översikt över vanliga reningssteg 4
4 Vad är ekologisk sanitet?
Ekologisk sanitet (eller hållbar sanitet som det också kallas)
är ett begrepp som införts som en beteckning för ekologisk
användning av vårt vatten. Mer konkret kan detta innebära att
man försöker hushålla mer med det vatten man har, minska
användning av vatten som försvinner ner i våra avlopp. Man
arbetar också för att det vatten som väl använts ska renas
på ett så hållbart och ekologiskt sätt som möjligt.
Det slam som bildas vid rening av vårt vatten vill man även kunna
använda som gödsel, en process om kräver att man
oskadliggör bakterier och smittämnen som finns i vårt
spillvatten.4 Man måste även göra sig av med de tungmetaller som det
industriella avloppsvattnet för med sig som sedan hamnar i slammet som då
blir obrukbart. På så sätt kan man anpassa avloppssystemen
till att fungera som ett naturligt kretslopp. Ekologisk sanitet är ett
begrepp som blir allt vanligare idag och olika modeller för ett mer
hållbart sätt att hantera våra avlopp byggs upp i olika delar
av världen. Bland andra arbetar SIDA på olika projekt runt om i
världen med att införa ekologiska sanitära system, ett arbete
som har stor betydelse inte minst i länder där vatten är en stor
bristvara.5 Det finns även ett stort behov av att fundera på en mer
hållbar vattenhållning här i Europa. Mycket av det vatten som
pumpas ut i hav, sjöar och vattendrag i Europa är helt orenat.
även vatten som renats orsakar problem i form av övergödning och
onödigt stor energiförbrukning. I Sverige finns det
pågående projekt i bland annat Kullön i Vaxholm, Hammarby
Sjöstad i Stockholm och i Västerås. 6
5 Hammarby Sjöstadsprojektet
5.1 Introduktion
Sedan 1996 har kommunstyrelsen haft i uppdrag att göra Hammarby
Sjöstad till föredöme inom miljöanpassning. Mål som
man har jobbat hårt för att nå är bl.a. minskning av
vattenförbrukningen och att rena avloppsvattnet på ett ekologiskt
sätt. Målen är att man ska minska halten tungmetaller i
avloppsvattnet med 50 % och att 95 % av den fosfor som finns i bl.a. urin ska
komma till användning för jordbruket. Man har utvecklat en egen
modell som kallas Hammarbymodellen. Den går ut på att man i
större utsträckning tar vara på slammet och röta det till
biogas. Näringsämnena används sedan dels till att gödsla
jordbrukmarker och dels för användning i komposter. Värmen
från det renade avloppsvattnet omvandlas till fjärrvärme via
Hammarby Värmeverk. När Stockholm ansökte om OS 2004 var det
meningen att Hammarby Sjöstad skulle användas som OS-by.
Miljöanpassningen skulle då ge ett gott intryck och avspegla den
miljöimage som Stockholm ville ha. När det visade sig att man inte
fick OS så fortsatte ändå projektet och dess
miljöinriktning.
5.2 Aktörer
Stockholm Vatten och Fortum kallas för "kretsloppsbolag" eftersom
det svarar mot Hammarby Sjöstads koncept; att skapa en teknisk lösning
utifrån ett kretsloppstänkande. Beaktas bör därför
bakgrunden och egenskaperna hos dessa två aktörer för att
senare förstå deras samverkan och effekterna det fått.
Stockholm Vatten (ägare av Henriksdals Reningsverk) är kommunalt
ägt och har monopol på produktion, distribution samt rening av
vatten respektive avloppsvatten. De tillhandahåller sina tjänster
själv.
Fortum (ägare av Hammarby Värmeverk) är i motsats till Stockholm
Vatten helt privatägt och därför enda aktör som i direkt
marknadsekonomisk mening konkurrerar om varor och tjänster (i detta fall
el, biogas och värme). Varje bolag ansvarar enskilt för sitt agerade,
sitt flöde inom Hammarbymodellen, även fast de just på grund av
den är starkt sammanbundna.7 Tillsammans medverkar de till att informera
allmänheten om Hammarby Sjöstad via ett mediecenter kallad
Glashusett.

Fig 2: Hammarbymodellen
5.3 Organisation
För kraven på miljöanpassning finns en formell
projektorganisation med en projektledare som på heltid ansvarar för
omsättning av att aktuell teknik och kunskap genomförs till
lösningar. Denna projektorganisation har tillgång till kapital och
resurser hos de kommunala förvaltningarna och bolagen (i detta fall
Stockholm Vatten). En spetskunskap som inte återfinns hos aktörerna
har fåtts i form av en rad konsulter.
5.4 Avloppsstruktur
Huvudkomponenten inom avloppssystemet är Henriksdals Reningsverk (Stockholm
Vatten). Via ledningar distribueras drickvattnen till Hammarby Sjöstad
för användning inom hushåll. Extra täta vattenledningar
för att förhindra utsläpp i grundvatten och mark används
för att transportera avloppsvattnet till Henriksdals Reningsverk. Slam
skapas vid reningen vilket förs till rötkammare för att
omvandlas till biogas (för användning i biogasugnar och som
fordonsbränsle). Vattenrening är en relativt energislösande
process och för att tillvarata den inbundna energin i det renade
avloppsvattnet utvinns detta genom att pumpa detta till Hammarby Värmeverk
(Fortum) för att bli fjärrvärme.
5.5 Mål
Grunden för sammanslutningen mellan de två
"kretsloppsbolagen" är de krav Stockholms stads
kommunfullmäktige antog 1995 i "Miljöprogram för Stockholm
(Miljö 2000)". Detta dokument, eller mer program, uttrycker
allmänna miljörelaterade mål för både befintlig och
kommande bebyggelse inom kommunen; detta är de verksamma aktörerna
inom Hammarby Sjöstads lägst ställda miljökrav. Stockholm
Vatten har också ett lagberättigat krav på sig i form av en
dom från miljödomstolen från år 2000.9 Eftersom den
finansiella situationen för Hammarby Sjöstad i mångt och mycket
överskrider "normala" initialinvesteringar och resurser så
har högre krav och mål ställts vad gäller
vattenförbrukning och halter av näringsämnen och tungmetaller.
Stockholm Vatten har genomfört undersökningar gällande
miljöfarliga gifter i avloppsvatten. Vid undersökningar av halten
koppar i avloppsvatten har konstaterats att 60 % av all koppar som senare
återfinns i slammet kommer från kopparledningar. Inga sådana
ledningar finns inom Hammarby Sjöstad vilket konsekvent har minskat
kopparhalten. 10 Det totala bidraget av tungmetaller i avloppsvattnet är
lågt och halverade jämfört med övrigt avloppsvatten
från Stockholm.11 Fakta om andra uppnådda mål saknas.
6 Analys
6.1 Introduktion
Denna analys avser att undersöka om ekologisk sanitet som den utövas i
Hammarby Sjöstads kan appliceras i hela Sverige. Analysen görs av de
verksamma aktörerna inom Hammarby Sjöstad. Vi har valt att dela upp
vår analys efter de olika roller aktörer inom Hammarby Sjöstads
avloppshantering har (se figur 3). Detta har vi gjort för att mer
överskådligt kunna se kopplingar mellan dem och analysera systemet.
6.2 Institutionellt
Viktigt för att kunna definiera ett infrasystem är att beskriva
ägarförhållanden. Arne Kaijser framhåller detta vara en
av tre viktiga delar för att förklara den institutionella
utformningen av ett infrasystem. 12 I "Hammarbymodellen" är den
viktigaste aktören ett kommunallt reningsverk (i detta fall Stockholm
Vatten). Kommunen ser till invånarnas behov och tar själva ansvar,
detta utmynnar i ett så kallat samhällsorienterat ägarintresse
där just ägandet tillfaller kommunen eftersom samhället
tjänar på det. 13
Det samhällsorienterade ägandet ger upphov till en vertikal
integration. Med detta menas hur organiserade alla länkar i ett
infrasystem är; i detta fall är det kommunala reningsverket
både nätverksförvaltare (ansvarar för utbyggnad och
underhåll) och systemoperatörer (styr flödet), invånarna
kallas systemanvändare (brukare av systemet). 14 Vad som skiljer
"Hammarbymodellen" från "vanliga"
organisationsstrukturer inom kommuner är att det också finns en
organisationsstruktur som kan liknas vid horisontell integration. Skiljt
från vertikal integration menas med horisontell integration i vilken grad
delsystem är organisatoriskt sammanbundna. 15 Ett delsystem i
"Hammarbymodellen" är Hammarby Värmeverk (Fortum),
alltså ett helt annat infrasystem och med en helt annan
systemförvaltare. En annan skillnad är att det också finns en
annan projektorganisation där en person har ansvaret att aktuell teknik
och kunskap återges i riktiga lösningar för att hela tiden
pröva nya reningsmetoder, att hela tiden försöka utveckla det
befintliga. Ett annorlunda integrationssätt finns här också
genom att ta in konsulter/experter inom vissa områden.
Andra mjuka värden som styr, förutom ägarförhållanden,
är lagar och regler, också detta enligt Kaijser ett väsentligt
begrepp som styr de organisatoriska egenskaperna. 16 I
"Hammarbymodellen" har kommunen stadgat ett miljöprogram som
beskriver miljökraven för bland annat reningsvattnet. Dessa
värden har varit grunden för utvecklandet av modellen. Dock så
innehåller "Hammarbymodellen" också egna krav eller
interna regelverk i form av bland annat att man skall minska
vattenförbrukningen till 100liter/person/dag och att miljödomstolen
har ett speciellt krav på Stockholm Vatten att verka för höjda
insatser mot att förbättra reningsprocessen i avloppsreningsverken.
Värt att notera är alltså att reningsverket har egna normer
satta högre än de krav de har på sig från kommunen.
6.3 Ekonomiskt
Generellt så gäller att utvecklingen av nya infrasystem medför
stora initialinvesteringar och stor osäkerhet hos finansiären (i
detta fall Stockholm Vatten, allmänt det kommunala reningsverket). 17
Generellt så gäller också att reningsverk i själva verket
är ledningsbundna system vilka i regel är dyra att bygga ut eller dyra
att ändra. Hammarby Sjöstad har visat att ett ekologiskt
sanitetssystem inte behöver vara ett nytt system utan man kan
förbättra det existerande. Dock innebär i detta fall att
förbättra ett redan befintligt ledningsbundet infrasystem (vilket
är fallet med "Hammarbymodellen") att det inte innebär
stora initialinvesteringar; själva ledningarna berörs inte (dock
så har Hammarby Sjöstad kopparfria ledningar vilka har visat sig
minska mängden tungmetaller i avloppsvattnet) utan bara utrustning i form
av exempelvis fler reningssteg hos själva reningsverket. All investering
som görs sker hos systemförvaltaren/operatören (på en
plats) och berör alla systemanvändare. Alltså kan det
allmänt gälla att förbättra sin ekologiska anpassning hos
sitt reningsverk (som man gör i Hammarby Sjöstad) inte behöver
betyda stora initialkostnader eftersom dessa redan är gjorda;
infrasystemet finns redan (reningsverket är byggt, ledningar är
dragna). Vidare finns inte heller en osäkerhet eftersom
systemanvändarna redan nyttjar systemet. Kostnader för de
förbättringar som görs hos reningsverken i form av fler
reningssteg är okända eftersom ingen fakta hittats. Detsamma
gäller också för den exakta tekniken som skulle kunna brukas.
I Hammarbymodellen finns också ett användande av ett infrasystems
mångsidiga användbarhet där ett energiföretag (Fortum)
utvinner och distribuerar fjärrvärme genom att ta till vara på
värmen hos avloppsvattnet. Inom infrasystem kan man beakta den
samhällsekonomiska effektiviteten som systemet alstrar; den ekonomiska
effekt ett infrasystem har på ett samhälle. 18 Ingen sådan
effekt finns i Hammarby Sjöstad och skulle heller inte skapas om man
applicerar "Hammarbymodellen" i andra kommuner, dock så
erhålls snarare en samhällsmiljömässig effektivitet
väl värd att sätta i relation till den ekonomiska. Dock inte
sagt att den ekonomiska effektiviteten behöver vara utebliven. En
ekonomisk vinning sker i form av att ett energibolag kan nyttja
fjärrvärme ur reningsverket. Reningsverket kan också skapa en
marknad inriktad på att sälja ekologiskt slam för bruk på
åkrar. Detta skapar i sin tur än mer "koncept"-lansering
(utförligare beskrivet under "Koncept") genom att visa
kretsloppstänkandets faktiska (fysiska) resultat.
En annan fråga kan då ställas om det finns en samtida/framtida
efterfrågan från systemanvändarna (kommunens invånare)
att satsa på att applicera "Hammarbymodellen"
för deras reningsverk. Eftersom miljö blir mer och mer aktuellt inom
både ekonomi och samhälle i stort borde den efterfrågan finnas
i många kommuner om att få en så miljöanpassad rening som
möjligt (att föra vidare slam till kompostering, att använda slam
på åkrar med mera). Detta är också att maximalt
försöka använda kapaciteten i systemet och att också
försöka utveckla den, vilka båda finns i
"Hammarbymodellen".
6.4 Tekniskt
Henriksdals reningsverk utgör en viktig roll i Hammarby Sjöstads
avloppshantering. Skillnaden jämfört med ett vanligt reningsverk i en
annan svensk kommun är främst att Henriksdals reningsverk har en mer
ingående miljöanpassad rening. Denna miljöanpassning går
ut på att i större utsträckning reducera halten av fosfor,
kväve och tungmetaller. Den del som det privatägda bolaget Fortum
står för i Hammarby Sjöstad kan i en annan kommun motsvaras av
ett privat bolag som har ett visst vinstintresse i systemet. Det kan vara ett
företag som bygger upp systemets tekniska hårdvara (exempelvis
förbättrar och bygger ut avloppsledningar) eller använder sig av
slamprodukter från reningen (för att utvinna biogas, el eller
värme) och där igenom samarbetar med kommunen. Det finns vissa delar
i Hammarbymodellen som oftast inte har några motsvarigheter i vilken
annan kommun som helst. En av dessa är forskning (se fig 3); då det
nu pågår en utredning för nya reningsprocesser i Hammarby
Sjöstad är de flesta vanliga kommuner nöjda med hur det
fungerar, och inte på samma sätt aktivt försöker
förbättra sitt avloppssystem. Detta kan naturligtvis bero på
att forskning och utveckling är väldigt kostsamt och att kommunerna
då inte ser någon anledning till att förändra ett
fungerande system. Det är dock inte nödvändigt för andra
kommuner att ha sitt eget forskningsprojket, då de kan använda sig
av Hammarby Sjöstads forskning. återanvändning av slam är
inte unikt för Hammarby Sjöstad, då man även i andra
kommuner utvinner biogas från slammet. Den stora skillnaden är att
man i Hammarby Sjöstad även arbetar för att försöka ta
vara på näringsämnena som utvinns från slammet. Dessa
näringsämnen ingår sedan i ett kretsloppstänkande när
de återförs till jordbruket.
6.5 Konceptlansering
Media, andra kommuner än Hammarby Sjöstad och Glashusett är tre
viktiga aktörer i spridningen av Hammarbymodellens koncept, där media
har en av de största och kanske mest centrala rollen i det hela. Genom att
dessa är med och sprider information om Hammarbymodellen så är
de även med och hjälper Hammarbymodellen att utvecklas och expandera.
Glashusett är till för att informera och utföra olika aktiviteter
för den som vill veta mer om Hammarbymodellen, men det är bara
för dem som besöker Glashusett för det syftet. Därför
når inte Glashusett ut till speciellt många människor, vilket
media kan göra. Det är tänkt att man ska kunna nå ut med
konceptet till så många som möjligt och just därför
är all sorts spridning av information viktig. Man vill att fler kommuner
ska uppmärksamma och få mer kunskap om Hammarby Sjöstad och
ekologisk sanitet, i hopp om att de även ska ta efter Hammarbymodellen
genom att t.ex. själva skapa en liknande modell i sin egen kommun. Skulle
detta fungera så skulle Hammarbymodellen utvecklas genom att man
får fler forskare inom området och genom att modellen testas
på en större yta.

Fig 3: Aktörer i Hammarby Sjöstads avloppshantering
6.6 Avslutning
Vi har funnit att vår fråga i ett så pass tidigt stadium inte
kan besvaras entydigt. Ekologisk sanitet i ett I-land som till exempel Sverige
kräver en hel del forskning och studier, då den mesta forskning inom
ekologisk sanitet har skett med fokus på U-länder som ställer
andra krav på ett avloppssytem, innan man kommit fram till hur
utvecklingen av vårt avloppssystem kan bli som effektivast. Vi har dock
inte funnit några större hinder med att applicera ett system som det
i Hammarby Sjöstad på andra komuner. Att vissa aktörer, som
Fortum i Hammarby Sjöstad, kanske kommer saknas på andra platser kan
i vissa fall minska den ekonomiska vinningen, men kan på intet vis
påstås hindra en utveckling från att ske. Att andra
aktörer såsom aktörer inom forskning inte heller finns i andra
komuner finner vi inte heller som ett hinder, andra komuner kan helt enkelt
tillgodogöra sig kunskap från forskningslab i Hammarby Sjöstad.
En omställning innebär också en ekonomisk uppoffring,
nästan utan avkastning, istället vinns ett hållbart och
miljövänligt system.
Man bör dock inte helt bortse från de ekonomiska vinningar man kan
få genom att sälja slammet, värmeenergin och biogasen som
slamutvinnningen alstrar samt det man vinner i att kunna stoltsera med ett
miljövänligt koncept. Men då dessa ekonomiska vinningar kan ses
som relativt små, tror vi ändå att det effektivaaste
sättet att skynda på utvecklingen inom området vore en
skärpning av miljökraven för avloppsvattnet från statens
sida. Vad vi också funnit under arbetets gång är att en
utveckling mot ett mer kretsloppstänkande avloppssystem är just det,
en utveckling, inte en ersättning av det befintliga avloppssystemet. Detta
innebär i sin tur att det inte handlar om några initialinvesteringar,
utan enbart förbättringskostnader. Vi tror på en framtid
för ekologisk sanitet även om det kan komma att bli svårt att
motivera kommuner att investera i något som troligtvis inte kommer att ge
avkastning. Det borde dock ligga i alla människors intresse att värna
om vår miljö, och staten såväl som landets kommuner
bör ta sitt ansvar.
Noter
1 www.stockholmvatten.se
2 www.avloppsguiden.se
3 www.svensktvatten.se
4 http://tq.hkr.se/~huset02/avloppsvattnets_rening.htm/
5 www.mannautstallningen.nu/ekosanitet.htm
6 www.sida.se
7 www.ecosanres.org
8 www.hammarbysjostad.se/miljo/pdf/Hammarbymodell.pdf
9 www.hammarbysjostad.se
10Drangert, Jan-Olof; Klockner, Anna; Nors, Linda (2004) På väg mot
en hållbar stad ? uppfattad och uppmätt påverkan av
miljösatsning i Hammarby Sjöstad, Stockholm s.8
11 Miljödomstolens dom i Stockholms Tingsrätt (2000-06-30) ?Stockholm
vatten AB skall genom aktiva insatser gentemot industrier och samhället i
övrigt - efter de riktlinjer som bolaget tidigare angett i sin redovisning
till Koncessionsnämnden för miljöskydd- verka för att
tillförseln av ämnen som kan skada reningsprocesserna i
avloppsreningsverken eller negativt påverka slamkvalitén eller
recipienten kontinuerligt minskas?
12 Stockholm Vatten (2004) Miljörapport 2004 s. 77
13 Magnusson, Joel (2004) Sammansättning i hushållsspillvattnet
från Hammarby Sjöstad: Hushållens bidrag av miljöfarliga
ämnen till avloppsvattnet Bilaga 5
14 Kaijser, Arne (1994) I Fädrens Spår- Den svenska infrastrukturens
historiska utveckling och framtida utmaningar, Stockholm, 1:a upplagan,
Carlssons bokförlag. s.65
15 Kaijser, Arne (1994) s. 50
16 Kaijser, Arne (1994) s. 67
17 Kaijser, Arne (1994) s. 65
18 Kaijser, Arne (1994) s. 58
Referenser
Internet:
www.stockholmvatten.se (2005-09-27)
www.avloppsguiden.se (2005-09-27)
www.svensktvatten.se (2005-09-27)
http://tq.hkr.se/~huset02/avloppsvattnets_rening.htm/ (2005-09-29)
www.mannautstallningen.nu/ekosanitet.htm (2005-09-29)
www.sida.se (2005-09-27)
www.ecosanres.org (2005-09-30)
www.hammarbysjostad.se/miljo/pdf/Hammarbymodell.pdf (2005-09-29)
www.hammarbysjostad.se (2005-09-27)
Tryckta kÀllor:
Drangert, Jan-Olof; Klockner, Anna; Nors, Linda (2004) På väg mot
en hållbar stad ? uppfattad och uppmätt påverkan av
miljösatsning i Hammarby Sjöstad, Stockholm s.8
Kaijser, Arne (1994) I Fädrens Spår- Den svenska infrastrukturens
historiska utveckling och framtida utmaningar, Stockholm, 1:a upplagan,
Carlssons bokförlag. s.65
Magnusson, Joel (2004) Sammansättning i hushållsspillvattnet
från Hammarby Sjöstad: Hushållens bidrag av miljöfarliga
ämnen till avloppsvattnet Bilaga 5
Stockholm Vatten (2004) Miljörapport 2004
Miljödomstolens dom i Stockholms Tingsrätt (2000-06-30) ?Stockholm
vatten AB skall genom aktiva insatser gentemot industrier och samhället i
övrigt - efter de riktlinjer som bolaget tidigare angett i sin redovisning
till Koncessionsnämnden för miljöskydd- verka för att
tillförseln av ämnen som kan skada reningsprocesserna i
avloppsreningsverken eller negativt påverka slamkvalitén eller
recipienten kontinuerligt minskas?