From simon@carambole.se Fri May 9 11:02:35 2003 Received: from lilith.routemeister.net (qmailr@lilith.routemeister.net [213.180.80.2]) by aun.it.uu.se (8.12.8/8.12.8) with SMTP id h4992ZWx008091 for ; Fri, 9 May 2003 11:02:35 +0200 (MEST) Received: (qmail 12970 invoked by uid 1000); 9 May 2003 09:02:34 -0000 Date: Fri, 9 May 2003 11:02:34 +0200 From: Simon Ekstrand To: Anders Andersson Subject: Re: lokalaguider [opr.carambole.com #885] Message-ID: <20030509090233.GB10783@lilith.routemeister.net> References: Mime-Version: 1.0 Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-1 Content-Disposition: inline Content-Transfer-Encoding: 8bit In-Reply-To: User-Agent: Mutt/1.4i Content-Length: 4975 On Thu, May 08, 2003 at 07:26:36PM +0200, Anders Andersson wrote: > Simon Ekstrand skriver: > >Carambole är ett dotterbolag till Active ISP. > > Det finns tydligen en del dåliga erfarenheter av Active ISP: > > http://groups.google.com/groups?selm=pgzof2hzzk3.fsf%40kruuna.Helsinki.FI Från URL:en - "Not the first time, and probably not the last time, that Active ISP has attracted spammers." Det är mer eller mindre omöjligt att undvika att få spammande kunder. Det är hur man hanterar dom klagomål/problem som uppstår som räknas i min mening. > Nu är det inget jag fäster något större avseende vid, eftersom jag > själv inte kan verifiera de påståenden som görs. Det är dock mycket > möjligt att jag inte alls hade brytt mig om att kontakta vare sig > Carambole eller Active ISP om jag först hade läst om de problem som > Active ISP sägs ha förorsakat sina före detta kunder i Norge under > 2002 genom att registrera om deras domäner, eller hur det nu var. Jag ser inte riktigt kopplingen mellan en incident med Active ISPs domänkunder och att skicka abusemail till oss. > I det aktuella fallet var alltså IP-adressen [213.64.43.50] påfallande > permanent, och den var ett tag även svartlistad av SpamCop helt utan > vår försorg, vilket var orsaken till att flera av breven inte nådde > fram till sina mottagare. Jo, jag förstår det. Dock så fanns fortfarande möjligheten att det kommit in från någon annan ip-adress. > >Det verkar alltså inte som det kommit något efter den 28/4, tack. > > Nej, inte vad jag kan se, men det datumet betyder inget särskilt för > oss. Min korrespondens med Eddie Edin ägde rum tidigt på morgonen den > 28/4, men utskicken fortsatte alltså med ett drygt 30-tal brev till > oss fram till samma dags kväll, om än med en ny avsändaradress. Jag > tycker att jag på tydligast möjliga sätt klargjorde att vi inte > tolererade hans verksamhet, men hans svar blev att upprepa hotet om > polisanmälan och avfärda mig som ett psykfall. Det tyder inte på > något större intresse för de förväntade "kundernas" önskemål. Det var i tiderna runt den 28/4 som vi kontaktade Lokala Guider, därav mitt intresse för just det datumet. Att du haft problem i dina kontakter med Eddie Edin är beklagligt. > >Jag vet inget om Lokala Guiders organisation, så det kan jag tyvärr inte > >svara på. Dock så kan jag hålla med om att det inte är ovanligt att spam > >skickas med falska avsändaradresser. > > Vad jag vill peka på är alltså att utskicken knappast gjordes av > obetänksamhet eller till adresser som Lokala Guider erhållit i tron > att de ledde till villiga reklammottagare. Jag har heller inte fått > något svar från Lokala Guider på min fråga om adresskälla. Jag argumenterar inte emot att dom spammat. Vårt mål var som sagt att få kunden att sluta spamma för gott och att göra klart för dom att om det händer igen så leder det till omedelbar avstängning av deras tjänster. > >På det stora hela har det ingen betydelse om du skickar till support@ > >eller abuse@, mitt syfte var ett ge ett tips som eventuellt kan korta > >dina svarstider i framtida ärenden, inget annat. > > Jag förstår det, men eftersom vi redan har upprättat kontakt är det > ytterst osannolikt att jag någonsin får användning för det tipset. > Det är säkert ett utmärkt tips, men det gör nog större nytta på era > egna webbsidor än i min (universitetets) brevlåda. Era webbsidor har > säkerligen betydligt fler besökare än vad mitt brevarkiv har (dvs > det på som > du fick en referens till tidigare). Jag är medveten om att adressen inte står med på vår kontaktsida. Det var som sagt ett tips till dig, inget annat. [...] > Eftersom det sannolikt är många fler än vi som har drabbats av dessa > utskick, så är mitt förslag till Lokala Guider att de anslår en ursäkt > på sin webbsida, med förklaring att utskicken var ett misstag och nu > har upphört. Det tror jag skulle mottas positivt av de drabbade, som > annars kan få uppfattningen att både Carambole/Active ISP och Lokala > Guider fortsätter som om ingenting har hänt. Jag håller med om att det skulle kunna vara en bra idé för Lokala Guider att göra det, men det är ett beslut som måste tas av dom. Tror folk att Carambole inte har agerat i frågan är det beklagligt, men jag har tyvärr svårt att påverka det åt något håll. Vi svarar på alla abusemail som vi får in, så är folk intresserade av att veta vad som händer i en fråga så finns det sätt för dom att ta reda på det. [...] > men förhoppningsvis leder det till att fler operatörer skaffar sig > egen erfarenhet av spammande kunder och lär sig att undvika dem i > framtiden. Visst försöker man undvika att ta tillbaka gamla kunder som spammat en gång i tiden och blivit avstängda. Tyvärr är det så att en stor del av dom kunder som spammar aldrig har gjort det tidigare, så att förlita sig till 'tidigare erfarenhet' fungerar i många fall inte. Mvh -- Simon Carambole