From simon@carambole.se Thu May 8 11:33:44 2003 Received: from lilith.routemeister.net (qmailr@lilith.routemeister.net [213.180.80.2]) by aun.it.uu.se (8.12.8/8.12.8) with SMTP id h489XiWx015676 for ; Thu, 8 May 2003 11:33:44 +0200 (MEST) Received: (qmail 17295 invoked by uid 1000); 8 May 2003 09:33:42 -0000 Date: Thu, 8 May 2003 11:33:42 +0200 From: Simon Ekstrand To: Anders Andersson Subject: Re: lokalaguider [opr.carambole.com #885] Message-ID: <20030508093342.GA15156@lilith.routemeister.net> References: Mime-Version: 1.0 Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-1 Content-Disposition: inline Content-Transfer-Encoding: 8bit In-Reply-To: User-Agent: Mutt/1.4i Content-Length: 4470 Hej, On Wed, May 07, 2003 at 04:15:24PM +0200, Anders Andersson wrote: > Hej, den 2 maj skrev du: > >Jag har på avvägar hittat fram till: > >http://user.it.uu.se/%7Eandersa/mail/lokalaguider/ > >och specifikt > >http://user.it.uu.se/%7Eandersa/mail/lokalaguider/20030430-1.txt > >som var riktat till Carambole. > > Även http://user.it.uu.se/%7Eandersa/mail/lokalaguider/20030428-4.txt > kan anses vara riktat till er (för kännedom), förutsatt att Carambole > och Active ISP i detta avseende är att betrakta som samma operatör. > Jag kanske har misstagit mig i fråga om kopplingen mellan Carambole > och Actice ISP? Stämmer, jag missade CC:n till steinar@activeisp.com. Carambole är ett dotterbolag till Active ISP. > >För att svara på den direkta fråga du ställde i ditt mail så är vi > >mycket intresserade av dom upplysningar som kommer in angående > >spam/annan abuse som utförs av kunder till oss. Rörande lokalaguider > >specifikt så håller vi på och utreder frågan. Jag skulle uppskatta > >kopior på eventuella spam-mail som skickats från lokalaguider efter den > >28/4 om ni har några sådana tillgängliga. > >Jag återkommer med vidare information så fort som möjligt. > > Eftersom vi strävar efter att blockera alla IP-adresser och domäner > från vilka vi befarar obeställd e-postreklam är chansen att vi skall > erhålla upprepade brev från en och samma identifierade avsändare inte > särskilt stor, vare sig avsändaren har upphört med verksamheten eller > ej. Jag förstår det, dock så finns ju alltid möjligheten att ytterligare mail slinker igenom om dom börjar komma från en annan ip-adress eller liknande. [...] Dom sista två lograderna var: > Apr 28 19:29:41 aun sendmail[17146]: [ID 801593 mail.info] h3SHTdWx017146: from=, size=0, class=0, nrcpts=0, proto=SMTP, daemon=MTA, relay=h50n1fls23o1063.telia.com [213.64.43.50] > Apr 28 19:29:42 aun sendmail[17147]: [ID 801593 mail.info] h3SHTfWx017147: from=, size=0, class=0, nrcpts=0, proto=SMTP, daemon=MTA, relay=h50n1fls23o1063.telia.com [213.64.43.50] Det verkar alltså inte som det kommit något efter den 28/4, tack. [klippt diskussion om adresserna som användes vid spammandet] > Den näringsidkare som har rent mjöl i påsen behöver knappast använda > ett halvdussin olika avsändaradresser, varav somliga är påhittade, för > att sprida sitt budskap. Jag ställde också en fråga till Lokala Guider > rörande Bengt Lennartssons riktiga e-postadress, men jag har inte fått > något svar på den, och jag betvivlar att "Bengt Lennartsson" är en > existerande person knuten till Lokala Guider. Sannolikt är han lika > påhittad som Malin och Erik. Hur många anställda har Lokala Guider? Jag vet inget om Lokala Guiders organisation, så det kan jag tyvärr inte svara på. Dock så kan jag hålla med om att det inte är ovanligt att spam skickas med falska avsändaradresser. > >Ett tips för framtiden är att du generellt får snabbare svarstider för > >abuseärenden om dom skickas till abuse@carambole.com än till > >support@carambole.com. [...] > Dessutom fann jag adressen genom att gå in på > www.carambole.se och söka mig till er kontaktsida; på den sidan nämns > överhuvudtaget inte . Om ni vill att andra skall > använda den adressen i större utsträckning, så föreslår jag att ni > lägger in en ruta med information om densamma under Support/Fakturor. På det stora hela har det ingen betydelse om du skickar till support@ eller abuse@, mitt syfte var ett ge ett tips som eventuellt kan korta dina svarstider i framtida ärenden, inget annat. Se även RFC-2142 - "MAILBOX NAMES FOR COMMON SERVICES, ROLES AND FUNCTIONS" För att återgå till frågan Lokala guider. Vi har nu haft flera samtal med kunden och förklarat att vi inte tollererar liknande handlingar [spam]. Vi har förklarat varför det är både moraliskt och ekonomiskt oriktigt att hänge sig åt liknande beteende. Kunden är fullt medveten att skulle det ske igen så kommer deras konton hos oss att stängas ner. Rent generellt så anser jag att det är bättre att övertyga en spammande kund att det är fel att spamma än att rätt och slätt stänga ner deras tjänster. Stänger vi bara ner dom är risken överhängande att dom drar vidare till en mer spamvänlig leverantör och fortsätter med sina utskick. Dock så finns det alltid fall där kunder inte slutar med sitt spammande, det leder direkt till avstängning. Mvh -- Simon Carambole