Received: from meryl.it.uu.se (root@meryl.it.uu.se [130.238.12.42]) by veda.it.uu.se (8.10.0.Beta10/8.10.0.Beta10) with ESMTP id f9K1jgt16612 for ; Sat, 20 Oct 2001 03:45:43 +0200 (MEST) Received: from radha.it.uu.se (andersa@radha.it.uu.se [130.238.9.99]) by meryl.it.uu.se (8.8.5/8.8.5) with ESMTP id DAA08966 for ; Sat, 20 Oct 2001 03:45:52 +0200 (MET DST) Received: from localhost (andersa@localhost) by radha.it.uu.se (8.8.5/8.8.5) with ESMTP id DAA03892; Sat, 20 Oct 2001 03:44:44 +0200 (MET DST) X-Authentication-Warning: radha.it.uu.se: andersa owned process doing -bs Date: Sat, 20 Oct 2001 03:44:44 +0200 (MET DST) From: Anders Andersson X-Sender: andersa@radha.it.uu.se To: per.stromqvist@multinet.se cc: abuse@global-ip.net Subject: Re: Till Sigrid Ingemarsdotter Message-ID: MIME-Version: 1.0 Content-Type: TEXT/PLAIN; charset=ISO-8859-1 Content-Transfer-Encoding: 8bit X-MIME-Autoconverted: from QUOTED-PRINTABLE to 8bit by veda.it.uu.se id f9K1jgt16612 Content-Length: 12835 Per, tack för ditt utförliga svar på mitt klagomål! Det är ytterst sällan jag lyckas komma så här långt, och jag hoppas att vi kan föra en dialog om saken så att jag får förklara vad kritiken gäller, och ni får tillfälle att försvara och motivera era ställningstaganden. Jag kommenterar nedan ditt svar stycke för stycke. Jag avser att låta Global One erhålla kopia av vår korrespondens för kännedom, i hopp om att våra erfarenheter och slutsatser skall bilda underlag för eventuella framtida regler som Global One avser att formulera. Jag vill inte särbehandla PCFYND, utan jag anser att alla företag på Internet skall rätta sig efter samma grundläggande regler, och nätoperatörer som Global One har en nyckelroll i att se till att dessa regler efterlevs. >PCFYND gör ingenting för att gömma sig. Vi figurerar med hemsidor, vi >besvarar mail och tar till oss av kritik. Vi har telefon och telefax för >dem som önskar ringa eller faxa till oss. Vi har en butik man kan besöka >om man har vägarna förbi (stängt för lunch mellan 12-13.00). Vår hemsida >www.pcfynd.se besöks flitigt. Enligt våra mätningar besökte c:a 132.000 >personer hemsidan i september. Jag tror inte att jag har hävdat att PCFYND försöker gömma sig; det är uppenbart att PCFYND _vill_ marknadsföra sig på olika sätt. Ett litet frågetecken ser jag dock gärna uträtat: Är PCFYND och Multinet ett och samma företag, eller är Multinet enbart operatör åt PCFYND? Är det meningsfullt för mig att vända mig till Multinet om jag inte får svar från PCFYND på mina klagomål, eller är det samma personer bakom båda domänerna? Även om NIC-SE undviker att ge två olika domäner i SE åt en och samma organisation, så har jag vant mig vid att kreti och pleti kan skaffa sig en egen domän, och jag har slutat lägga någon större vikt vid den domän som någon utnyttjar; den säger mig inget av värde. Du skriver från en adress hos Multinet, men vilka företag företräder du? >Det finns endast två sätt att erhålla vårt nyhetsbrev; Genom att (1) >handla på http://www.pcfynd.se och ange sin mailadress eller (2) genom >att tipsas av en kompis. Alla som inte önskar erhålla detta nyhetsbrev >kan antingen (1) avregistrera sig själv på hemsidan eller (2) be oss >göra det. Vi respektera detta beslut. Jag har inte handlat hos PCFYND, så jag utgår från att någon eller några har "tipsat" om mina e-postadresser. Det är själva utnyttjandet av dylika "tips" som jag invänder mot. Jag anser det inte tillräckligt att jag kan tacka nej till reklamen i efterhand, när jag redan fått den. Jag undanber mig _all_ e-postreklam, inte bara reklam från just PCFYND. Det finns alldeles för många företag i Sverige för att jag skall orka tacka nej till alla, och det finns ännu fler i utlandet. >Om man inte (1) avregistrerar sig själv eller (2) inte ber oss >avregistrera adressen, så kan vi inte annat än tro att personen i fråga >är en kund eller en tipsad kompis och vill erhålla vårt nyhetsbrev. Jag >tycker det känns orättvist mot mig och mot vårt företag om Anders nu >väljer att ta emot flera nummer av våra nyhetsbrev, låter oss tro att >han uppskattar det han läser men sedan blir upprörd. Att motiveringen >sedan är att han inte vill uppge sin adress (den har vi ju redan) eller >att han agerat under pseudonym via 3-dje part så underlättar det inte >för oss direkt. Jag beklagar om du känner dig orättvist behandlad; jag medger att jag inte varit konsekvent i hur jag reagerar på den e-post jag får, men eftersom jag erhåller i storleksordningen 100 brev om dagen är det en fysisk och/eller ekonomisk omöjlighet för mig att besvara allihop. Det mesta kommer dock från utlandet, och jag brukar därför göra mig extra besvär när avsändaren finns i Sverige och jag befarar att breven kommer att fortsätta trilla in om jag inte agerar. PCFYND må utgöra en droppe i havet, men det är en droppe som talar svenska, och det underlättar för mig. Jag må ha använt pseudonym, men jag anser inte att det bör försvåra för er att agera för att lösa problemet. Första steget är nämligen att förstå vad klagomålet består i, och _mångas_ erfarenhet säger att klagomålet regelmässigt missförstås om man uppger sin adress, för då resulterar det på sin höjd i att den adressen stryks utan att det egentliga klagomålet beaktas. Därför finns SpamCop. Det skall dock gå alldeles utmärkt att besvara ett klagomål som kommit via SpamCop, eftersom SpamCop vidarebefordrar svaret till den som klagat. Om ni inte förstår vad klagomålet består i, så är det väl naturligt att ni ber om ett förtydligande? Får ni många klagomål via SpamCop per dag? Jag _kan_ ha missat ett svar från er tack vare att min e-postlåda har större likheter med nedre Manhattan den 11 september än med ett ordnat brevarkiv, och det får jag i så fall be om ursäkt för. >Om nu Anders Andersson tyckte att nyhetsbrevet var fel på alla vis, >varför avregistrerade han sig inte (eller bad oss göra det). Då hade >Anders, du och inte minst jag sluppit hela diskussionen om polisanmälan, >brottsbalken och personuppgiftslagen. Jag nämnde ordet "polisanmälan" enbart för att klargöra att jag _inte_ funnit anledning att gå så långt, men jag anser att jag måste kunna referera till gällande lag (och min tolkning av den) för att vi skall kunna föra en konstruktiv diskussion om vilka spelregler som skall gälla på Internet. Jag välkomnar invändningar mot min lagtolkning, så att jag får veta varför ni anser er ha rätt att göra som ni gör. Ni riskerar ingenting genom att säga emot mig; själva dialogen talar tvärtom till er fördel. Vad gäller min ovilja att "avregistrera" mig enligt era villkor, så är det just detta klagomålet gäller: Jag anser inte att jag skall behöva lyfta ett finger för att slippa få e-postreklam, eftersom det vore en kostnad för mig, förorsakad av er. Om jag vill ha reklam, så ber jag om den. Om jag inte ber om reklam, så skall jag inte heller få någon. Denna regel kallas "opt-in", till skillnad från "opt-out" som PCFYND synes tillämpa. >Jag anser att man måste kunna lita på sina besökare. Vi anser därför att >övervaka och registrera tidpunkter, adresser, datum och namn på de som >tipsar oss om sina kompisar liknar "storebror ser dig". Vi nöjer oss med >att notera från vilken mailadress tipsen kommer och raderar ogiltiga >adresser. De som önskar avregistrera sig avregistreras. En person som >uttryckt önskemål om att slippa nyhetsbrevet kan inte "tipsas om igen". Vilken relation ni har till era tipsare är ert problem, och det borde vara _enbart_ ert problem, inte mitt. Genom att i praktiken säga till mig "Kalle, som vill vara anonym, tycker att vi skall skicka reklam till dig. Säg stopp!" så har ni dock också gjort det till mitt problem, utan min förskyllan. Kalle är inte min kompis, och kan vad mig anbelangar lika gärna vara en av era anställda. Om en av mina kollegor, vänner eller andra bekanta tror att era produkter skulle vara av intresse för mig, då är det enklast och trevligast om han eller hon skriver till mig och tipsar _mig_ om _er_ adress, i stället för att tipsa _er_ om _min_ adress! Om jag trots allt inte är intresserad, då kan jag upplysa min kollega om den saken utan att störa er (eller bara ignorera tipset). Ni kan däremot förstås inte ignorera tipset utan att störa mig först... När någon skickar e-post till mig, då ser jag vilken IP-adress det kommer ifrån (och kan klaga hos operatören om jag anser att det strider mot god nätsed och jag inte känner avsändaren). Det är ju inte konstigare än att min nummerpresentatör normalt visar vem det är som ringer (det är bara försäljare och personer med hemligt nummer som uppträder med "skyddat nummer", och det är sällan som någon ur den senare kategorin ringer mig). Skulle det alltså vara storebrorsfasoner att vilja veta vem som söker mig? Jag är inte jourhavande präst med tystnadsplikt! Många telefonväxlar för företag gör det möjligt att ringa upp en person, trycka på "R" och ringa upp en person till redan innan den förste svarat, och sedan själv lägga på luren, varvid de uppringda personerna finner sig tala med varandra utan att veta vem det var som ringde vem. Jag har själv skojat med kollegor på det viset, men det har givetvis inget med god telefonsed att göra, och det skulle vara olidligt om detta gick att göra anonymt på vanliga telenätet. Detta oskick är vad ni låter era "tipsare" ägna sig åt, genom att låta dem förse er med e-postadresser utan någon som helst kontroll av att mottagarna har godkänt förfarandet. Kanske skulle de flesta tipsen vara seriösa om tipsaren inte hade något att vinna på att fylla era HTML-formulär med adresser, men ni ger ju dem betalt i trisslotter! Om jag köper en lott i närbutiken, inte gör jag det av _omtanke_ om de mynt jag betalar med??? Tydligare kan det inte sägas att ni har gjort min e-postadress till er handelsvara, och det på min bekostnad. Jag har valören stämplad i ansiktet, och bläcket rinner. Ni erbjuder mig en våtservett för att torka bort det, och tycker att jag borde vara nöjd? ;-) Även om tipsaren inte får någon lott, så är själva utsikten till eventuell vinst tillräckligt för att somliga skall skrapa ihop alla adresser de hittar åt er, och då blir resultatet därefter. Jag har varit aktiv på Usenet och Internet sedan slutet av 1980-talet, och jag har hunnit använda flera olika e-postadresser genom åren. Jag är mån om att de adresser jag har använt i det förflutna fortsätter att fungera så länge som möjligt, även om jag inte längre skriver brev eller debattinlägg där jag anger dem som avsändare. Dessa adresser har dock hittats av spammare som dammsugit Internet efter adresser att skicka reklam till, och det var minst en sådan gammal adress som reklamen från PCFYND skickades till. Det skulle vara komiskt, om jag inte redan finge 25-50 reklambrev om dagen. - "Hej, vi hittade din adress på Internet! REKLAM..." - "Hej, vi hittade ditt telefonnummer i en sophink! REKLAM..." Du förstår kanske varför jag ber er ange adresskälla i utskicken? Skriv "SPAR" om det är därifrån. Ge mig Kalles adress, om det är från Kalle ni har fått min adress. Varför har Kalle större rätt till privatliv än jag? >Jag hoppas och tror att vi på PCFYND följer de spelregler som råder, >visar god etik och att våra kunder och prenumeranter är nöjda (se notis >i Aftonbladet). Om Anders inte trodde detta hade han inte gjort sig >besväret att framföra sina klagomål. Men varför inte framföra dessa till >mig, PCFYND eller i vart fall till abuse@multinet.se Jag läser inte Aftonbladet, men det är rätt uppfattat att jag ägnar tid åt detta _enbart_ därför att jag tror att ni kan rätta er, när ni väl har förstått vad kritiken går ut på. Utländska spammare har jag i praktiken givit upp hoppet om, och jag skulle utan att tveka spärra ut hela Asien från att skicka e-post till mitt privata abonnemang om jag kunde. På jobbet har jag 1.500 IP-adresser i en lokal spärrlista, och närmare 4.000 obeställda reklambrev som jag inte hunnit sortera och vittja på ytterligare IP-adresser att svartlista än. Jag använder danska ORDB för att blockera post från öppna reläer, och jag är på jakt efter nya spärrlistor att ersätta MAPS RBL och DUL med. Er talar jag dock med, om än initialt via ombud (av försiktighetsskäl). >Jag respekterar att Andes inte vill ge mig sin adress, men han kanske >vänligen kan avregistrera sig själv? Jag skall avregistrera mig själv när jag hyser förtroende för er och era marknadsföringsrutiner, vilket jag alltså inte gör just nu. Tills vidare fungerar min olovligt registerade adress som en "spion" så att jag märker om och när ni förändrar era rutiner. Jag har konstaterat att ni gör ett utskick varje torsdag, men jag kan avstå från att anmäla dessa utskick via SpamCop så länge vår dialog fortgår. Gör er inte besväret att försöka gissa vilken den adressen är; då motarbetar ni mig bara. Jag har inte ägnat timmar åt detta för att få en ynka e-postadress struken, eller ens för att tillrättavisa ett enda företag. Jag vill i stället sända en tydlig signal till hela marknadsföringsbranschen, att min e-postlåda är min privata egendom, och att ingen annan har rätt att utnyttja den för sina egna ändamål utan _mitt_ medgivande. Det är därför jag valde att ta upp detta med Global One redan på ett tidigt stadium, och inte vänta till dess att jag sett mig motiverad att sänka er server med en DoS-attack, eller något liknande. Svara gärna mer kortfattat än jag skriver! För att göra det enkelt för dig, leta reda på alla "?" i min text och besvara dem; resten av min svada är mest avsedd som bakgrund till frågorna och behöver inte kommenteras (men du får som sagt gärna säga emot om du tycker att jag har fel på en eller annan punkt). Med vänlig hälsning, Anders Andersson, Dept. of Computer Systems, Uppsala University Paper Mail: Box 325, S-751 05 UPPSALA, Sweden Phone: +46 18 4713170 EMail: andersa@DoCS.UU.SE