Laboration 5
Kioskkön
med bättre in och utmatning
Innehåll och syfte
Efter denna laboration ska du kunna hantera en mycket enkelt grafiskt
användarsnitt i Java.
Uppgift
Studera uppgiften om kiosken, som den presenterades på
föreläsningen. Din uppgift är att göra ett par ändringar i programmet:
- Den maximala
betjäningstiden samt tiden till stängning ska läsas in från tangentbordet.
- Kön ska skrivas ut efter
det att varje kund är expedierad.
- Inmatning och utmatning ska
ske i dialogrutor med grafiska standardklasser. Du avgör själv din
ambitionsnivå på denna deluppgift. Att rita bilder av kön är inte
nödvändigt, även en mycket enkel lösning som använder Swingkomponenter
och/eller awt-komponenter (som i Skansholms inledande kapitel) är
tillräcklig. Du måste förmodligen slå i Skansholm, och är tvungen att söka
på webben i Javas klassbibliotek på http://java.sun.com/j2se/1.3/docs/api/index.html
Undvik komplicerade lösningar - en rimlig lösning är kodmässigt enkel och
innehåller inga större begreppsmässiga svårigheter.
Genomförande
Labben ska genomföras och redovisas i grupper om två studenter.
Muntligt samarbete mellan grupper är tillåtet och rekommenderat.Vi
rekommenderar att du inför labben har knappat in programkoden för de olika
metoderna, eller att du har tänkt igenom uppgifterna i syfte att komma med
förberedda frågor till Mayank.
Eftersom denna lab kan bli mycket enkel, kan du kanske använda återstående
tid att göra färdigt gamla labbar. Se i så fall till att du har förberett
eventuella frågor på dessa.
Examination
Uppgiften ska redovisas genom en rapport som ska lämnas på papper till Mayank,
i hans postfack, hus 1, plan 4, bredvid kopiatorerna.
Rapporten ska innehålla:
- En av båda gruppmedlemmarna
påskriven försättssida, som anger uppgiftens nummer (Laboration 4), era
namn, personnummer och e-mail-adresser, samt fullständigt filnamn för
programmet. Programfilen ska vara läsbar.
- Kortfattad beskrivning av
det användargränssnitt du har skrivit.
- Kortfattad beskrivnng i
egna ord av de använda klasserna och metoderna du har använt för ditt
användargränssnitt.
- En beskrivning av de
metoder du har använt inkopierade från http://java.sun.com/j2se/1.3/docs/api/index.html.
- Förslag till förbättringar
av klassen.
- Beskrivning av de
svårigheter ni har haft under arbetets gång.
- Programkod för klassen
Följande regler gäller:
- Uppgiften ska senast lämnas
in den 20 maj kl 08.00.
- I syfte att upptäcka
eventuellt fusk, för den händelse sådant förekommer, förbehåller vi oss
rätten att på olika sätt kontrollera att du och din gruppkamrat själva har
skrivit de program du lämnar in.
- Rapporten får lämnas in på
svenska eller engelska.