Föreslå själv ett projekt! Din egen fantasi sätter gränserna. Diskutera din uppgift med Johan. Skriv därefter en kortfattat spec av uppgiften och lämna in den, innan du påbörjar ditt arbete.
Skriv ett antal objekt som filtrerar text och vid denna filtrering gör givna ändringar av texten. Filter att implementera kan vara konvertering lower->upper, upper->lower, search, delete, change. Skriv en basklass filter och låt filtren ärva denna.
Skriv en enkel radorienterad ordbehandlare.
Skriv en klass som simulerar fönster med text. Fönster skall kunna vara överlappande, men kan vara helt alfanumeriska. Fönstren behöver ingen grafik och du behöver inte kunna X.
Skriv en bignumklass, som kan hantera godtyckligt stora tal och utföra aritmetiska operationer på dessa.
Luffarschack, Othello, ...... Undvik spel med en flashig bildskärmshantering. Diskutera din uppgift med Johan. Skriv en kortfattat spec av uppgiften och lämna in den, innan du påbörjar ditt arbete.
Skriv ett kortspel, exempelvis Black Jack, poker, eller liknande.
Simulera t ex en trafiksitutation, ett kösystem i en bank (prova vilket system, gemensam kö till alla kassor, eller olika köer, som blir effektivast under olika antaganden), djurpopulation. Du kan inte lämna in en "hottad kioskkö" och säga att det är ditt simlueringsprojekt. Naturligtvis kräver även denna uppgift en god självständighet. På denna uppgift måste innan du påbörjar programmeringen, skriva en detaljerad beskrivning av ditt projekt, lämna in det till Johan och få planen godkänd, innan du påbörjar ditt arbete.
Exempel på bra simuleringsuppgifter kan vara
Frågor?
Fråga!
Uppgiften får lösas individuellt eller i grupper om två. Om två personer arbetar tillsammans, ska båda aktivt delta i hela utvecklingsarbetet. En ren arbetsdelning, exvis programmering mot dokumentation är inte tillåtet.